Pech onderweg? Je bent niet de enige. Waarschijnlijk hoef je niet lang na te denken over welke pechgevallen het meest voorkomen: accu- en startproblemen spannen al jaren de kroon. Benieuwd naar de rest van het lijstje? Lees dan gerust even verder!
Bandenproblemen
Vaak zijn hiervoor drie oorzaken te benoemen: je rijdt te snel, je autobanden zijn overbelast of je hebt een te hoge of lage bandenspanning. Het is daarom aan te raden om geregeld je bandenspanning te controleren. Dit kan gemakkelijk bij de meeste benzinestations.
Kapotte dynamo
Indien de dynamo geen stroom meer levert of de accu niet bij meer laadt, heeft dat meestal twee oorzaken: in het gunstigste geval kan de V-snaar te slap staan, of is de V-snaar gebroken. Het kan ook zijn dat andere onderdelen van de dynamo kapot kunnen zijn. Verschillende bewegende delen in de dynamo kunnen versleten zijn.
Elektrische storingen
Dit kan liggen aan een defecte bobine of EGR-klep, storing met CAN-bus of luchtmassameter (LMM).
Deur op slot
Je autodeur gaat op slot en dat terwijl de sleutels nog in je auto hebt liggen. In dit geval bel je de pechhulp of je haalt je reservesleutels, mocht je deze uiteraard nog hebben.
Kapotte startmotor
Het kan zijn dat de auto niet meer start of hapert bij het opstarten. Vervelend en dit kan verschillende oorzaken hebben. Krijgt de startmotor wel genoeg stroom? Zo niet, dan ligt dit aan de accu. Is er wel voldoende stroom maar draait de startmotor niet rond en je hoort wel een harde klik? Dan is waarschijnlijk het rondsel vastgeslagen in de starterskrans. Dit is op te lossen door de auto in de hoogste versnelling te zetten (zet wel het contact uit) en schud je auto heen en weer. Er is dan een goede kans dat de auto gewoon weer start. Ga echter wel naar de garage want het is wel een teken van slijtage.
Ongelood 95 getankt i.p.v. diesel of andersom
Heel vervelend als je ongelood 95 in een diesel tank hebt getankt, of nog erger, diesel in een ongelood 95 tank. De mate van herstel ligt hem dan echt in wanneer je hier achter komt. Kom je er gelijk achter en heb jij jouw auto nog niet aangezet, dan is het goed op te lossen. Bel de pechhulp van de verzekeraar waar je verzekerd bent en deze komt je helpen.
Ben je al weer aan het rijden en kom je er dan pas achter? Zet dan acuut je auto op de vluchtstrook of aan de kant en bel ook hier pechhulp. Hoe meer kilometers je gereden hebt, hoe meer kans je loopt op blijvende schade.
Defecte autolampen
Dit komt meestal door ouderdom. Het lampje is opgebrand. Bij de meeste auto’s kun je deze zelf vervangen al zijn er ook auto’s waarvoor je even langs de garage moet gaan.
Problemen met kabels en leidingen
Zijn er problemen aan je bekabeling en of leidingen dan kan dit meerdere redenen hebben. Is je auto aan de oudere kant dan kunnen je kabels versleten zijn waardoor je ze moet vervangen. Het kan echter ook zijn dat er een steenmarter je motorruimte in is gekropen om te knagen jouw autokabels. Vooral de kabels die visolie bevatten zijn in trek bij de steenmarter. Erg vervelend natuurlijk want je moet ze laten vervangen.
Kapotte brandstofpomp
Wanneer je doorkrijgt dat je auto minder vermogen krijgt, sneller brandstof verbruikt, je motor moeilijk aanslaat of overslaat dan kan et zo zijn dat je brandstofpomp defect is. Het laten repareren van een brandstofpomp kan erg in prijs oplopen. De prijs verschilt namelijk tussen de €400,- en de €2500. Het laten uitvoeren van deze reparatie moet namelijk door een specialist gedaan worden.
Verzekeren
Wil je, na het zien van dit lijstje, de verschillende pechhulp verzekeringen vergelijken? Dat kan! Pechhulp vergelijken doe je via de homepage.