
In 2024 is de Wegenwacht meer dan 1,3 miljoen keer uitgerukt om de weggebruikers met pech te helpen. Dit komt gemiddeld neer op zo’n 3700 keer per dag!
De oorzaken van pech
Het meest voorkomende probleem van weggebruikers had met de accu van hun voertuig te maken, maar ook lekke banden en defecten aan de dynamo speelden een grote rol en werden vaak gemeld. Het totale aantal meldingen in 2024 was nagenoeg gelijk aan dat van 2023.
Stijgende pechhulp gevallen van elektrische auto’s
In 2024 was een stijging in het aantal elektrische auto’s op de weg, daarom liep het aantal meldingen van elektrische auto’s ook fors toe, met ruim 25 procent. In het jaar 2023 kreeg de Wegenwacht zo’n 51.000 meldingen met betrekking tot elektrische auto’s; dit waren er in 2024 65.000. De meest voorkomende oorzaak voor elektrische auto’s waren lekke banden, gevolgd door accuproblemen.
‘Ik heb geen haast’ optie
Ongeveer twee derde van de meldingen werd online ingediend via de ANWB-website of -app. Daarnaast koos meer dan 10% van de ANWB-leden voor de nieuwe optie ‘ik heb geen haast’. Bij het gebruik van deze optie werd er binnen drie uur hulp geboden. Volgens de ANWB hielp dit de Wegenwacht de mogelijkheid te creëren om mensen die wél meteen hulp nodig hadden sneller te helpen. Tegelijkertijd werd efficiënter en duurzamer gewerkt door onnodige kilometers te beperken en hulpverleningen zorgvuldiger te plannen.
De drukste dag
De drukste dag voor de ANWB van 2024 was 9 januari. Door de winterse omstandigheden rukte de Wegenwacht die dag meer dan 7700 keer uit.
Eenvoudig pechhulp verzekeringen vergelijken
Het is duidelijk dat een pechhulpverzekering ontzettend handig kan zijn, en niet alleen de ANWB-functie ‘Wegenwacht’. Ben je benieuwd welke verzekering het beste bij jouw past? Neem dan hier een kijkje om de pechhulp Nederland verzekeringen te vergelijken. Of als jij van plan bent om binnen Europa te rijden, neem dan hier een kijkje om de pechhulp Europa verzekeringen te vergelijken. Loop geen onnodig risico en sluit een pechhulpverzekering af.